Leesstudie

Na de reguliere avondstudie was er in het Missiecollege een half uur leesstudie. Van acht tot half negen. Dan mocht je boeken lezen die je kon lenen in de bibliotheek van het internaat. De serie over Winnetou van Karl May was populair. Spannende verhalen met titels als 'Winnetou, het grote opperhoofd', 'De zoon van de berenjager', 'Old Shatterhand' en 'De Zwarte Mustang'.
Maar het meeste indruk op mij maakte 'Vlucht uit Boedapest' van W.J. Verbeeten. Ik citeer een boekensite: 'Als de 15-jarige Gellért Szémendi in 1956 het uitbreken van de opstand ziet, wil hij ook meevechten. Samen met zijn vader helpt hij de verzetstrijders bevoorraden. Als zijn oom gewond raakt en agenten huiszoeking komen doen, moeten zij vluchten. Tijdens de treinreis raken Gellért en zijn moeder gescheiden van zijn vader en zijn zusje. Na vele spannende avonturen bereiken zij Oostenrijk en later Nederland. Daar wordt het gezin tenslotte herenigd.'
Het gebeurde geregeld dat ik niet tot de leesstudie kon wachten en een boek tijdens de reguliere studie tussen mijn leerboeken op mijn lessenaar legde in de hoop dat de pater-surveillant het niet zou merken. Ik werd een keer betrapt door pater V. Ik stopte het leesboek weg maar haalde het daarna opnieuw boven. Plots stond pater V weer naast me. Ik had hem niet horen aankomen. Hij gaf me een mep, zo hard dat mijn wang er uren later nog van gloeide.